vrijdag 8 januari 2016

Bloemkolen!


Een nieuw jaar, nieuwe gerechten. Alhoewel?
De mooiste verhalen en de lekkerste recepten komen vaak uit het verleden. Niks nieuws aan. Hooguit een beetje smeuïger gemaakt.

Ik groeide op in de zeventiger jaren in een éénouder-gezin, waardoor mijn zusjes en ik al vroeg zelfstandig waren. Toch moest mijn oma, die toendertijd op loopafstand woonde, soms een oogje in het zeil houden als ons moeder bijvoorbeeld eens een weekje op vakantie was. Oma controleerde ons, deed eens een wasje, stofte, dweilde en zorgde vaak voor het eten. Vooral haar rijstepap met bruine suiker was favoriet!

Maar ze was er niet alleen om voor ons te zorgen, ze was er ook voor de gezelligheid. Dit uitte zich in het regelmatig spelen van een potje kaarten (rikken) met mij en mijn vrienden. Ging nergens over, een paar stuivers, centen en dubbeltjes. Maar soms werden die spelletjes onderbroken door diepgaande telefoongesprekken met één van haar andere dochters, categorie Miep Kraak Huishoud-service! Die wij dan helaas weer moesten horen! Zo was haar volgende uitspraak legendarisch: "Ik ben vandaag naar de mèrt gewist, en ik heb een pracht spinazie gekocht!" Ik moest dit nog jaren horen van mijn "vrienden"...

Enfin, volgens de overlevering komt de mooiste spinazie dus van de markt, de beste spruitjes uit Breda, en voor de lekkerste bloemkool moet je in Den Dungen zijn. Wat je er vervolgens mee doet moet je zelf weten, of gebruik onderstaand recept.

Surinaamse bloemkool met kerrie (vegetarisch)
1 (Dungense) bloemkool
1/2 potje Rosita's Surinaamse Kerriesaus (AH)
2 theelepels Masala (kerrie)
Pond aardappelen (iets kruimig)
3 eieren (hardgekookt)
1 ui
1 teentje knoflook
Koriander (selderij en/of platte peterselie, evt. wat bieslook)
1/2 hete peper (Habanero, Madame Jeanette of tl sambal)
2 el arachideolie
Peper en zout
Opt. 2 rotiplaten

(Eigenlijk is dit een soort rotigerecht, maar dan zonder kip)
Schil de aardappelen en maak de bloemkool schoon. Verdeel in roosjes en blancheer. Kook de aardappelen met een snufje zout een minuutje of tien voor. Doe daar meteen de eieren bij, dan zijn die alvast hardgekookt. Snipper de ui, pel en snijd de teen knoflook fijn.
Doe olie in een wok en fruit de ui, knoflook, peper en masala licht aan. Voeg daarna de aardappelen en bloemkool toe en bak alles nog een minuut of 10 onder regelmatig omscheppen. Voeg op het laatst als de aardappelen en bloemkool net gaar zijn een half potje saus toe en warm het geheel goed door. Pel ondertussen de eieren, halveer ze en verwarm met de saus mee. Breng op smaak met peper en zout en knip er verse koriander (selderij en/of peterselie) over. Eventueel de saus iets verdunnen met een scheutje water als je er een rotiplaat bij eet. Serveer er nog wat extra peper bij en een zoetzure komkommersalade.

Luistertip
Ultravox (feat. Billy Currie) - Vienna




Geen opmerkingen:

Een reactie posten