zondag 27 december 2015

3e Kerstdag

Toen ik in de jaren tachtig in Rotterdam studeerde, zocht ik vaak iemand die mij op maandag en vrijdag een lift wilde geven, zodat ik in het weekend in Brabant kon zijn, om te werken en uit te gaan. Op die manier hoefde ik als arme student geen duur treinkaartje te kopen. Dat scheelde weer. Ìk kon voordelig reizen en mijn privé-chauffeur had een "gezellige" bijrijder. Zo reisde ik met een ambtenaar, een hoofduitvoerder in de bouw en ook een tijdje met een vertegenwoordiger in juwelen van en naar Rotterdam. Hij vertelde me ooit zijn verhaal van de kerstgans.

Het zal vlak na de oorlog geweest zijn. Hij woonde geloof ik zelfs in Rotterdam en ze hadden het thuis niet erg breed. Groot was daarom zijn verbazing toen er met kerst een heerlijk vetgemeste gans op tafel werd gezet. Die hadden zijn ouders met veel moeite kunnen "regelen". Nu moet je waarschijnlijk denken aan wat doorgaans voor konijn moet doorgaan, maar het zat anders. De gans was wel degelijk een gans, alleen was ie niet te vreten! Wat bleek? Hij kwam van de lokale visboer, waar ie uitsluitend visafval te eten had gekregen. Daar ga je dan met je goeie bedoelingen...

Daarom geen fancy kerstrecepten van mijn hand dit jaar. Bovendien is er teveel concurrentie. Van slagers, bakkers, groenteboeren, diverse grote supermarktketens, sterrenkoks, maaltijdboxen, tijdschriften, kranten en kookprogramma's. Of omdat je toch weer gewoon bent gaan goormetten, en het dus niet aan je besteed is. 
Maar vandaag (derde kerstdag), is een heel ander verhaal. Geen tips of recepten. Je moet het helemaal zelf oplossen. Met de restjes en kliekjes. Waar zijn al die culinaire raadgevers nu? Waar haal je de inspiratie vandaan? Daar komt deze jakhals in beeld: voor de leftovers. Om met beperkte middelen toch nog iets lekkers te maken. Smakelijke 3e Kerstdag en verder...

Paddenstoelensalade
Restje sla (ruccola en/of veldsla)
Restje (bos)paddenstoelen, champignons, portobello, et cetera.
Halve sjalot (opt. teentje knoflook)
Plakje ham, pancetta oid
Theelepel Truffelpasta
Italiaanse kruiden (takje tijm, rozemarijn, salie en/of oregano)
Stukje pittige harde kaas (Old Amsterdam, Parmezan, etc)
Zongedroogd tomaatje, een olijfje, wat pijnboompitjes
Citroensap
Olijfolie
Peper en zout

Paddenstoelen goed schoonborstelen en vervolgens in plakjes snijden.
De halve sjalot ragfijn snipperen. Scheutje olie in een koekenpannetje, sjalot erin en kort aanfruiten.
Plakje ham in stukjes erbij. Daarna paddenstoelenmix en verse tuinkruiden erbij en op een hoger vuur bakken. Kruiden met peper en zout en een flinke theelepeltje truffelpasta.
Sla in een kommetje doen, beetje olijfolie en wat druppels citroensap erbij (een beetje rasp kan ook geen kwaad). Lauwwarme paddenstoelen er doorheen scheppen (en alles waar je nog meer de hand op hebt kunnen leggen) en serveren op een bordje of op een sneedje geroosterd brood of Ciabatta.
Druppel er nog wat (citroen)olie overheen en schaaf er wat kaaskrullen overheen.

Luistertip
Kansas - Left overture
 


2 opmerkingen:

  1. Smakelijk recept... ook voor ná 3e Kerstdag. En een mooie foto van het gerecht erbij: geen Leftover-look-alike :-) Ben benieuwd hoe jij je hebt verdiept in 'foodfotografie'. Autodidact?

    BeantwoordenVerwijderen