dinsdag 8 september 2015

Kicken!


Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik ben nogal heetgebakerd. Een opgewonden standje soms. Misschien heeft het met mijn licht rossige uiterlijk te maken of gewoon met het feit dat ik verschrikkelijk ongeduldig en veeleisend ben. Voor een ander, maar ook voor mezelf. Ik hou van opschieten en van de vaart erin houden. Ook vlieg ik er altijd vol in, vaak met onbedoelde gevolgen, en dan druk ik mij nog heel voorzichtig uit! Ik kan niet anders. Bij mij is het alles of niks.
Misschien omdat ik uit de reclamewereld kom, waar alles gisteren klaar moet zijn (kunnen een hoop "ambtenaren" nog wat van leren). Geen 9 tot 5 mentaliteit, maar de vleesgeworden 24-uurs economie. Misschien zit het gewoon in mijn karakter of leid ik aan één of andere nooit gediagnostiseerde aandoening met een interessante afkorting. Die rush, die adrenaline heb ik nodig. Ik kick erop.
Misschien dat ik daarom zo van zeer hete sambal houd. Immers bij het eten van hete pepers komt er in het lichaam endorfine vrij, een stofje dat pijnonderdrukkend werkt, maar ook verantwoordelijk is voor het ontstaan van een gevoel van geluk of euforie. Want als je jezelf niet kietelt...
Endorfine zorgt dus voor het gelukzalige gevoel dat alles weer in balans brengt. Maar voorlopig lopen de tranen van geluk slechts van mijn voorhoofd en uit mijn neus. Want bij het eten van dit soort hete pepers breekt het zweet ook mij vaak uit. Daarom voor jouw geluk en het mijne vandaag: sambal.

Sambal
Sambal, de Indonesische naam voor een bijgerecht of ingrediënt dat bestaat uit gemalen Spaanse pepers, in Indonesië lombok genoemd (of rawet, de zeer hete kleine pepertjes) en zout, maar er zijn allerlei varianten waarbij ook azijn, gebakken uien, gefermenteerde garnalen (trassi) en allerlei specerijen toegevoegd worden (bron: Wikipedia).
Ik ga altijd voor de zeer hete sambal van Habanero pepers. Deze pepers worden soms verward met Madame Jeanette, maar zijn waarschijnlijk de heetste pepers die er zijn. Wel 75x heter dan de jalapeño. Je bent dus gewaarschuwd!

Sommige mensen denken dat sambal nergens naar smaakt en alleen maar heet is. Niets is minder waar!

Basisingrediënten
250 gram Habanero pepers (of Madame Jeanette. Eventueel rode en groene rawet)
2 eetlepels arachide- of zonnebloemolie
2 uien (in grove stukken)
2 tenen knoflook (in stukjes, plakjes, oid)
Veel zout (2 volle theelepels)
Kleinste potje Sambal (Oelek) uit de supermarkt
ca. 110 gram (vanwege het conserveermiddel dat erin zit. Tip van Timo!)
1 glazen pot (inhoud 3-4 dl / 320-375 gram) brandschoon!

Smaakmakers
Thaise basilicum (Sambal Sweet Basil)
Stukje gember
Handje gedroogde garnalen en/of garnalenpasta (Sambal trassi)
2 theelepels kerrie
Limoenblad
Sesamolie

PARENTAL WARNING!
Let op vingers, neus en ogen. Voorkom contact met de huid, gebruik handschoenen om irritatie te voorkomen. En wrijf vooral niet in je ogen.

Sambal maken is uiterst simpel. Het gaat hier dus niet om de bereiding, maar uiteindelijk weer om de smaak.
Stap 1.  Gooi alles in de blender en draaien maar. Misschien nog een keer omscheppen om de grovere stukjes nog te vermalen.
Stap 2. Maak je eigen variant. Smaakmakers naar behoefte toevoegen (garnalen, kruiden en specerijen).
Stap 3. Schep in de 2 glazen potjes die je als het goed is klaar hebt staan. De grote voor jezelf en de kleine om wat gelukzaligheid weg te geven. Dek af met een laagje olie om luchtdicht af te sluiten.
Tip: Spoel de potjes goed schoon. Zet bijvoorbeeld even in de magnetron met een laagje water om goed uit te koken. En schep er altijd met een schoon mes, lepel of vork sambal uit.

Luistertip(s):
The Cure - Hot, hot, hot
www.youtube.com/watch?v=p0E9urVs-2o
The Red Hot Chili Peppers - Higher Ground
www.youtube.com/watch?v=686A5yPMWrs

Met gratis etiketten om zelf uit te printen!


Sambal etiket.

2 opmerkingen: